• Advertisement

Harley Davidson Nova - revolicija koje nije bilo

Novosti, komentari novih i starih motora...

Harley Davidson Nova - revolicija koje nije bilo

Postby wulfy » 27 Oct 2009 21:21

Dva perioda u motociklizmu su meni najinteresatniji. To su trideste godine prošlog vijeka kada je u principu izmišljeno sve no što danas imamo na motociklima i kraj sedamdesetih/početak osamdesetih kada se pojavilo najviše novih koncepata i koje nosi sa sobom i vrlo smele ideje ( kao npr. viewtopic.php?f=18&t=60 , viewtopic.php?f=18&t=158 , viewtopic.php?f=18&t=1498 ).

Poslije drugog svjetskog rata prvo britanska moto industrija preuzima primat, potom se pridružuje američka, pa onda na red dolaze italijani, da bi britanci čitavo vrijeme bili u vrhu. I onda dolazi prelomna 1969 godina (zna se već zašto, viewtopic.php?f=18&t=61 Honda je kriva). U tu bitku, sa moćnim odgovorom konkurenciji, spremna je bila jedna firma, a to je Harley Davidson. Da, dobro ste pročitali. O ovom projektu se malo zna, no vijesti su procurele zahvaljujući entuzijastima koji su kopali (ponekad i po bolnim) sjećanjima fabrike Harley Davidson. Danas postoji svega 5 sačuvanih primjeraka ovog motocikla u jednom djelu fabrike u Milvokiju. Da, u to vrijeme je Harly Davidson imao spreman motocikl za serijsku prizvodnju koji je razvijao 135 KS. Sada ste se zainteresovali? Čitajte dalje, ima još nevjerovatnih podataka (gledajući iz današnje perspektive). Kava je strana priče zvana Harley Davidson Nova? Krenimo redom ...

Harley Davidson je krajem šezdesetih pokrenuo novu poslovnu politiku odustajući od konstatnog praćenja tehničkih inovacija, već se okrenuo tzv. individualnom stilu (upravo ono po čemu su danas poznati modeli iz Harley Davidson ergele). Dakle, u sedamdesete Harley Davidson ulazi sa starim dobro poznatim motorima V2 konfiguracije koji su već bili zastareli uz svo modernizovanje, no potražnja za takvim motociklima je bila velika (kao i danas, uostalom). Najmanji motor je bio onaj od 1.000 ccm u modelu Sportster. No tada u sedamdesetim, osim tradicionalnih kupaca, razmišljalo se da se privuku novi kupci. To je značilo da se moraju razviti potpuno novi motori, šireg raspona radne zapremine. Kao i potpuno novi motocikli koji bi zadovoljavali širok raspon potreba kako i na američkom tako i na Evropskom tlu.

Krenulo se u projekat Nova. Harley Davidson je imao ograničene kapacitete u ljudstvu (tim prije da bi projekat ostao u tajnosti), naime uz razvoj novog motocikila trebalo je učestvovati u razvoju i poboljšanju postojećih modela. Zato se odlučilo da projeket Nova bude modularnog tipa, odnosno da se jedna komponenta može koristiti na više tipova motocikala. Oko prijektovanja samog motora uključen je i Porsche. Bazični koncept motora je V konfiguracija, sa uglom od 60 stepeni između cilindara. Bila bi dva, četri ili šest cilindra. Hlađenje tih cilindara bilo bi vodeno. Postojale su dvije radne zapremine cilindra, od 200 i od 250 ccm. Hod je 58 mm dok se razlikovao prečnik klipa, u prvom slučaju on je bio 66 mm, a u drugom 74 mm. To znači da je raspon motora bio: V2 od 400 ccm; V2 od 500 ccm; V4 od 800 ccm; V4 od 1.000 ccm; V6 od 1.200 ccm i V6 od 1.500 ccm.

Image Image Image

Kratki hod klipa omogućava visoke obrtaje, tako da se ovi motori vrte do 10.000 o/min. Dvije bregaste u glavi su zadužene za dva ventila po cilindru. H-D je razmišljao o četvoroventilskim glavama, ali zbog tradicije odlučeno je da se startuje sa dva ventila po cilindru, ipak, glave su tako konstruisane, da se vrlo lako može adaptirati na četri ventila po cilindru. Uz motore koji su se napajali sa karburatorom razvijano je i napajanje sa ubrizgavanjem. Prvo je razvijen V4 od 800 ccm koji je ponio oznaku Nova 8. Prenos je išao preko petostepenog mjenjača dok se za finalni prenos nisu mogli odmah odlučiti. Prvo se oustalo od kaiša jer nije on nije dorastao performasama za koje je Nova sposobna. Onda se odustalo od kardana jer je isti previše komplikovan, previše skup i oduzimao je oko 6% snage od motora. Ipak, lanac, iako logično rješenje nije se sviđalo H-D inžinjerima. Razmišljalo se da se motor okrene u Moto Guzzi stilu čime bi ugradnja kardana bila jednostavnija. Ipak, u međuvremenu tehnika izrade kaiša je napredovala, pa je na kraju kaiš ostavljen kao finalni prenos.

Napravljeno je 12 kompletnih motocikala sa kojima je napravljeno preko 170.000 kilometara na raznim putevima. Takođe je napravljeno trideset motora na koji su radili 2.000 sati u svrhu testiranja. Svi ti testovi su pokazali da ne postoje greške u konstrukciji. Jedan prototip je zadovoljio i stroge Kalifornijske standarde o emisijama izduvnih gasova. Do tog momenta uloženo je 15.000.000 (petnaest miliona) tadašnjih dolara u razvoj, i još milion u razvoj alata za sastavljanje motocikla.

Nova motocikl nije ličio na nešto što je H-D do tada proizvodio, pogotovo ako se poredi sa tradicionalnim motociklima pogonjeni V2 agregatima. Ipak Willie G. Davidson, je insistirao više na stilu nego na praktičnosti, pa je insistirao da se veliki hladnjak ne vidi golim okom. Zato je on smješten tamo gdje se obično nalazi rezervoar na motociklu. Zbog toga je hladnjak nevidljiv. Motor je noseći element, pa osim što ispred motora nema hladnjaka, nema ni cijevi rama pa je i omot motora rađen da imitira rebra za vazdušno hlađenje. Rezervoar za gorivo je smješten ispod sjedišta čime se snizilo težište, ali to je i uzrokaovalo malim kapacitetom rezervoara.

Image

Sve je bilo spremno da iz fabrike tokom 1981 godine počnu da izlaze Nova modeli. Ostalo je još da se oslobodi dio fabrike, uloži u montažnu traku i završi izrada potrebnog alata za sastavljane i proizvodnju motocikla. No, kao što znamo model Nova nikad nije napustio fabriku. Šta se desilo?

Harley- Davidson je tada bio dio grupacije AMF (American Machine and Foundry) koja je podržavala rast H-D grupacije, pa je predsjednik AMF-a Rodney C. Gott stao i finasijski iza projekta Nova. Tokom 1978, 1979 i 1980 godine motocikli su zapravo bili najprofitniji posao AMF grupacije. Rodney C. Gott je 1980 pošao u penziju, a njegovi mjesto je preuzeo Tom York koji mjenja poslovanje grupacije, na taj način što se ekonomisti i njihova predviđanja dobijaju prednost naspram inžinjera. U takvoj korelaciji Harley-Davidson koji je donosio najviše novca grupaciji zaprvo je služio za finasiranje nekih drugih projekata. Radi sigurnostu redovnog dotoka kapitala projekat Nova je ocjenjen kao rizičan i odbačen je. To je bila odluka koja je razljutila entuzijaste pa je tzv. ,,grupa 13'' napravila plan preuzimanja fabrike kako bi H-D ponovo postao samostalan. Sredinom 1981 godine uz velike bankovne garancije Harley Davidson postaje samostalan. Ipak, tada je već došlo vrjeme da se obnovi postojeća gama. Uz veliki pritsak banaka koje su pomogle osamostaljenje pred novim rukovodstvom se našla dilema. Ili će pokrenut prozvodnju linije Nova, ili će uložiti u dalji razvoj vazdušno hlađenog V2 motora. Za oba projekta nije bilo dovoljno novca. U tom momentu projekat Nova drugi put umire. Do 1984 godine H-D je pokušao da nađe investitore za (skoro gotov) projekat Nova, no bezuspješno. Tada je projekat definitivno stavljen u arhivu.

Kako bi danas izgledao moto-svjet da je projekat Nova realizovan? Po mom mišljenju, potpuno drugačije, mislim da bi taj model imao veći uticaj nego što je svojevremeno imala Honda CB 750. Danas je to jedna romantična priča i za kraj evo nekih fotografija tog prototipa.

Image

Image

Image

Image

Image
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva
User avatar
wulfy
NLB Moderator
 
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Location: Budva - MNE
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada

Re: Harley Davidson Nova - revolicija koje nije bilo

Postby sparco » 28 Oct 2009 09:57

sad znam sta su japanci kopirali praveci vmax-a heheheheh 135 konja je i sad izuvanje iz cipela, sto je bilo u to pero
risk,is what makes life worth living.
User avatar
sparco
Test vozač kaskader
Test vozač kaskader
 
Posts: 1853
Joined: 02 Feb 2009 14:54
Location: Podgorica ,MNE
Vozim: dpv ;)

Re: Harley Davidson Nova - revolicija koje nije bilo

Postby Gasho » 28 Oct 2009 12:36

Hvala Wulfi... :clap:
User avatar
Gasho
NLB Moderator
 
Posts: 1602
Joined: 16 Feb 2009 00:15
Location: Bar
Vozim: Biciklo...


Return to Motori

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron