Moto priručnik

Uslovi na putu, Vasa iskustva i savjeti za lakse prezivljavanje na 2 tocka...
User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:48

Image

preveo sam dio ovog prirucnika.

Evo ga, razomljen po poglavljima

MOTO PRIRUČNIK

DOBIJANJE VOZAČKE DOZVOLE

Pošto je različit put dobijanja vozačke dozvole ovo nema smisla prevoditi.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:49

OSJEĆAJTE SE DOBRO, VOZITE DOBRO

Napomena

Veoma je važno da se koncentrišete na vožnju. Ako počnete da razmišljate o stvarima koja nisu vezana za vožnju moguće da nećete biti u stanju da odreagujete kako treba.

Alkohol

Mnoge smrti na drumu su uzrokovane alkoholom. Vožnja motora zahtjeva dosta pažnje, vještine i rasuđivanja. Takođe zahtjeva dobar osjećaj za ravnotežu... Dovoljno je teško voziti motor i kada niste pijani. Ne vozite poslije pića.

Medicinski preparati

Mnogi ljekovi utiču na sposobnost upravljanja. Ovo važi za ljekove koji se daju na recept, nelegalni ljekovi, kao i razne tablete protiv alergija. Mnogi ljekovi utiču tako da nećete imati dovoljno brzine da reagujete. Morate znati za svaki lijek koji uzimate kako će uticati na vas. Za to je najbolje konsultovati se sa doktorom.

Umor

Vožnja motora zamara više nego vožnja automobila. Kada planirate put mislite i o tome kako će se umor odraziti na vašu kontrolu nad motorom.
Par savjeta kako motorista može izbjeći brzo umaranje:
- obući se tako da si totalno zaštićen od vjetra, vrućine, hladnoće i kiše ako je bude bilo na putu.
- Pravilno podešen vjetrobran na motoru zna puno da pomogne
- ograničiti dužinu puta do one na kojoj ćete se osjećati ugodno.
Pojedini znaci umora:
- osjećaj ukočenosti najčešće u prstima, zadnjici i koljenima.
- Teže se koncentrisati na vožnju
- suzne i umorne oči
- pospanost
Ako osjetite neke od ovih znakova zaustavite se i odmorite
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:50

PRIPREMA ZA VOŽNJU

Mentalna priprema

Prije vožnje izbacite sve misli koje nisu vezane za vožnju. Agresija, frustracija, posao, kućni problemi mogu vam odvratiti misli od sigurne vožnje.

Odjeća

Što ste upadljiviji to je veća vjerovatnoća da će vas drugi vozači primjetiti. Kada vozite noću obavezno na sebi imajte neki reflektujući materijal da bi vas drugi lakše uočili.
Pravilno odabrana odjeća može:
- drastično smanjiti povrede prilikom udesa
- vas zaštititi od vremenskih (ne)prilika

Kaciga

Najvažniji pojedinačni element opreme je kaciga. To zahtjeva i zakon. Postoje mnogi tipovi kaciga. Jet kacige su lakše ali nude manje zaštite. Za duža putovanja integralne su udobnije.
Kontrola kacige
- kaciga ne bi smjela biti starija od pet godina
- trebala bi biti knap, ali da ne steže suviše (izbjegavati kacige koje navučete lako)
- podesiti kaiš kopče tako da kaciga ne može da šeta. Ako niste pravilno zakopčali kacigu ona može spasti prilokom udesa
- zamjenite kacigu poslije udesa ili nakon pada iste na čvrstu površinu
- nikada ne kupujte polovnu kacigu
- zamjenite kacigu ako pronađete pukotine, labavu postavu, iscjepan kaiš ili goli metal.
- Najbolji način za čišćenje kacige je sa toplom vodom i sapunicom
- nikada ne koristite naftu (ili bilo koji drugi proizvod na bazi nafte) na kacigi jer je to može oslabiti njenu strukturu(ovo se naročito odnosi na kacige sa oklopom od polikarbonata)
- ne farbajte kacigu bojama koje je mogu oslabiti njenu strukturu

Zaštita očiju

Vaše oči trebaju zaštitu od vjetra, prašine, kiše, insekata i kamenćića. Zaštita očiju na motoru je:
- vizir (ako ga ima) na kacigi
- naočare (ovdje mislim na moto naočare)
- pojedini vjetrobrani na motorima prebacuju vjetar preko glave. Mada i pored dobrog vjetrobrana ako kaciga nema vizir nosite naočare
Ako insekt ili kamenčić padne na vaše lice to vas može omesti ili povrjediti.
Vizir ili načare uvjek treba biti:
- čist i bez ogrebotina
- stabilno postavljen
- otporan na pucanje
- dobro ventiliran da ne bi maglio
- napravljen da štiti oči od prljavštine, buba, prašine, vode i drugih objekata
- napravljen providan da se bez problema može koristiti i noću
Možete nositi naočare za sunce ili naočare sa dioptrijom ispod vizira. Naočare sa dioptrijom ili sunčane naočare ne obezbjeđuju dovoljnu zaštitu očiju.

Rukavice

Ako padate prirodna reakcija je da se rukama zaštitite i istim prvo udarite o tlo. Da bi smanjili mogućnost povrjeda šake nosite rukavice specijalno dizajnirane za motore, čak i na kraćim rutama. Rukavice bi trebalo su knap, ali nikako ne smiju da stežu kada držite ručke. Dobar savjet da preko rukavica navučete kvalitetne rukavice za pranje suđa kada je kiša. Na taj način koža na moto rukavicama ostaje suva.

Obuća

Povreda stopla ili članka može se desiti i pri na izgled bezveznim padovima. Najbolja zaštita su čizme koje štite članak. Ne vozite u patikama ili još gore u japankama ili bosi. Obuća sa vezicama može zakačiti za mjenjač ili nešto drugo što može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom.

Jakna, pantalone i ostalo

Pravilna odjeća obezbjeđuje zaštitu od gubitka tjelesne temperature i povreda kože. Ako imate na sebi uobičajnu odjeću nećete se osjećati ugodno. Odjeća bi trebalo da:
- bude udobna
- zadržava vaše tjelo toplim i suvim
- potpuno pokriva ruke, noge i tijelo.
Jakna koje su pripijene uz bedra najbolje vas održavaju toplim. Čak i kada je vruće, ako ste konstatno izoloženi vjetru biće vam hladno. Ovo stanje, poznato hiportemija ili ,,jeza'', može smanjiti vašu sposobnost i reakcije mogu biti usporene. Iz ovog razloga vjetronepropusna odjeća je nezamenjljiva.
Još neki dodaci koji vas mogu zaštititi:
- zaštita kičme prilikom pada uz odgovarajuće protektore
- pojas za bubrege koji sprečava vibriranje bubrega i pomaže da ne gubite temperaturu
- grijane ručke
- odmagljeni vizir
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:50

PROVJERA MOTORA

Postoji mnogo stvari na putu koje mogu uzrokovati probleme i vaša je obaveza da budete sigurni da vaš motor neće biti jedna od njih. Ako nešto nije u redu sa motorom, bolje je da se to otkrije prije nego ste na cesti. Nabrojaćemo stvari koje bi trebali provjeriti prije vožnje.

Gume

Držite ih u dobrom stanju:
pritisak – vaš motocikl neće imati dobru upravljivost ako je pritisak nizak. Provjerite koji je pravilan pritisak u gumama za vaš motor
šara – potrošena ili ona koja se ne vidi čini vaš motocikl teškim za upravljanje, pogotovo na vlažnom putu
oštećenje – pogledajte ima li na gaznoj površini kavih oštećenja, pukotina... Bilo kakvo oštećenje gume može uzrokovati pucanjem iste. To može biti izuzetno opasno.

Komande

Prije početka vožnje trebali bi biti sigurni da sve komande funkcionišu ispravno
kočnice – probajte zadnju i prednju kočnicu prije vožnje da bi bili sigurni da su ispravne
kvačilo i gas – ove komande bi trebalo da rade bez otpora. Kada ih pustite komande bi se trebale vratiti u prvobitni položaj.
Sajle – provjerite sajle gasa, kočnice i kvačila. Da li su nauljene. Ako neka od sajli pukne može biti opasno.

Svjetla

Održavajte ih čistim i provjeravajte često:
žmigavci – provjerite sva četiri prije kretanja. Budite sigurni da rade i da su dovoljno svjetli da ih mogu uočiti i drugi učesnici u saobraćaju
far – provjerite ispravnost glavnog i pozicionog svjetla. U noći obavezno provjerite dugo i oboreno svjetlo. Ako ima provjerite da li radi i blicanje.
Stop svjetlo – kada pritisnete bilo prednjo, bilo zadnju kočnicu stop svjetlo treba da se upali.

Sirena

Probajte je. Morate biti sigurni da će raditi kada je budete trebali.

Lanac

Pobrinite se da je lanac podešen pravilno (u uputi za vaš motor imate precizno) i da je podmazan. Kada ga podmazujete, radite to poslije vožnje ili poslije pranja motora i trudite se da sredstvo za podmazivanje ne dođe u dodir sa gumom.

Retrovizori

Očistite i podesite oba retrovizora prije vožnje; zna biti opasno podešavanje retrovizora u toku vožnje. Podesite retrovizore tako da vidite polovinu vaše trake iza i što je moguće više trake do vas. Koristite ih često.

Gorivo i ulje

Provjerite nivo benzina i ulja prije nego što krenete. Ne vozite sa slavinom na ,,reserve'' osim ako ne morate. Nedostatak ulja znači da će vam motor zaribati. Zaribavanje motora uzrokuje blokiranje zadnjeg točka što dovodi do gubitka kontrole. Ako vam motor zariba, odma stisnite kvačilo (ovo omogućava zadnjem točku da se i dalje vrti), držite ga stisnutog dok se ne zaustavite.

Dodatne provjere nepoznatih motora

Upoznajte se sa motorom prije nogo ga uzmete voziti. Ako je to pozamljeni motor, uradite dodatne provjere:
- uvjerite se da je registrovan i legalan
- provjerite imate li vozačku dozvolu koja odgovara pozamljenom motoru
- napravite sve provjere koje bi napravili na sopstvenom motoru
- locirajte gdje su prekidači žmigavaca, sirene, svjetla, slavine goriva i prekidač za gašenje motora.
- Probajte da koristite te prekidaće a da ne gledate u njih
- provjerite komande
- upoznajte se sa mjenjačem (koja je šema prebacivanja brzina)
- upotrebite gas, kvačilo i kočnice nekoliko puta prije nego krenete. Iako su motori slični, osjećaji na komandama mogu biti znatno drugačiji.
- Vozite vrlo oprezno dok se ne upoznate sa upravljivošću motora. Na primjer, vozite sporije nego inače i ostavite veći razmak.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:51

KONTROLA ZBOG SIGURNOSTI

Dobra kontrola nad motorom može spasiti živote i izbjeći povrede. Morate biti sposobni da sigurno mjenjate pravac i zaustavite vozilo. Ovaj priručnik vam neće reći sve što treba da znate u vezi kontrole, brzine ili stabilnosti. Samo praksa ili dobra specijalna škola. Ovaj dio će vam ipak pomoći sa par savjeta kako da zadržite kontrolu ne bi li izbjegli udes.

Kako sjesti na motor

da bi imali kontrolu nad motorom, vaše tjelo bi trebalo da bude u pravilnom položaju:
- sjedite što bliže rezervoaru da bi se težina pravilno rasporedila izmedju prednjeg i zadnjeg točka
- leđni i stomačni mišići bi trebali biti dovoljni da drže gornji dio tjela bez pomoći ruku. Ovo omugućava da vam je gornji dio tjela slobodan kako bi mogli zaleći motocikl pod različitim uglovima kada je neophodno
- radije koristite ruke za kontrolu motora nego da sebe pridržavate
- dobar vozački položaj bi trebao biti udoban, dopuštajući da se krećete i koristite sve komande ne narušavajući stabilnost motora.
- Ne stežite volan. Počnite tako što bi vam šaka bila nešto niže od prstiju. Na ovaj način nećete prilikom učenja dodavati previše gasa. To je takođe udobana pozicija za duga putovanja. Za dohvatanje poluga kočnice i kvačila zglob šake se ne bi trebao pomjerati.
- Ruke bi trebale biti opuštene i savijene u laktovima, ovo zato da bi volan okretali rukama, a ne ramenima. Takođe omogučava da vaše tjelo apsorbuje bilo kakav potres koji dolazi od prednjeg točka. Ako su vam laktovi ispruženi na lošem putu će te brzo izgubiti kontrolu.
- Koljena približite rezervoaru što je moguće više. Ovo pomaže da bolje kontrolišete i upravljate motorom.
- Sredinu stopla oslonite na ispravan nogostup. Fiksna pozicija stopala pomaže kod držanja balansa. Pokušavajte da skidate noge sa nogostupa dok vozite jer to može narušiti stabilnost vozila. Stopalo treba da je opušteno i blizu komandama. Ovo omugućava da komande koristite brzo ako je potrebno. Ne koristite prste za probu koliko ste nagnuti. Ako ih spuštite prenisko mogu se uhvatiti izmedju ceste i nogostupa.

Skretanje

Novi vozači imaju više problema sa skretanjem nego ispraksirani vozači. Jedini način kako naučiti da se dobr i sigurno skrene je vježba:
- okrenuti lagano: novi vozači okrenu suviše naglo. Ako okrenete suviše naglo možete se naću u drugoj kolovoznoj traci, sletjeti sa puta ili kočiti prejako da izgubite kontrolu nad vozilom
- prilazite skretanju veoma pažljivo, usporite i povećavajte brzinu kako izlazite iz zaokreta.

Upravljanje

Postoji nekoliko načina da motr promjeni pravac kretanja. U ovom priručniku će biti pomenuta samo neki osnovni načini.
Kada se vozi vrlo polako – promjena pravca tako što se volan okrene na onu stranu u koju želite da idete. Dopustite motoru da se nagne na onu stranu gdje idete, održavajući ravnotežu.
Na brzoj cesti – motor se mora nagnuti prema unutrašnjoj strani krivine i normalno i vi se morate nagnuti sa motorom. Na primjer ako je krivina u desno:
1.povući ćete desnu stranu volana da bi poćeli da skećete
2.zatim smanjiti pritisak na volanu kada ste dostigli željeni ugao naginjanja
3.ispvljanje iz nagnutnog položaja u desno tako što se nježno pritisne lijeva strana upravljača.
Što je oštrija krivina to motor i vi sami morate se više nagnuti. Ili ako je krivina iste, ali vi brže uđete u krivinu.
Vi i motor morate zajdno raditi da održite ravnotežu. Nekada ćete morati zaleći više od motora, a nekada manje. Ova vam može trebati u situacijama kada hoćete da promjenite pravac kretanja u krivini.
Dok zaležete motor važno je da glavu držite horizontalno i da su oči u ravni sa horizontom. Ovo pomaže da održite ravnotežu i da vidite gdje idete.
Okrenite glavu tako da gledate tamo gdje bi htjeli da motor ide. Bez mjenjanja položaja glave osmotrite putanju kojim bi htjeli da idete samo sa promjenom položaja očiju.

Kočenje

Kočenje je dirokno zavisno od gripa guma na motoru. Prilikom zaustavljanja treba vam što je moguća veća površina gripa (kontakta između asvalta i gume). Za najbolje kočenje motor bi trebao biti uspravan i da se kreće po pravoj liniji. Kada kočite jako i pravilno, prednja guma ima največu moguću površinu priajanja na asvalt i obezbjeđuje veću silu kočenja.
Kakvi god da su uslovi na putu, automobil ili kamion ima bolje mogućnosti kočenja nego motor.
Motor ima dvije kočnice:
- prednju kočnicu koja se aktivira povlačenjem ručice na volanu
- zadnju kočnicu koja se aktivira nogom
Prednja kočnica je mnogo jača nego zadnja i trebate ih obije da se zaustavite sigurno.
Morate biti pažljivi kada koristite prednju kočnicu. Ako stisnete ručicu naglo možete blokirati prednji točak, a to pruzrokuje pad. Ovo se najćešće dešava ako vas uslovi na putu iznenade, ili na klizavoj i neravnoj podlozi. Ako vam blokira prednji točak, možete ga odblokirati ako popustite pritisak na polugu kočnice. Potom ponovo stisnite polugu kočnice, ali nježnije. Uzgred, ako naučite da koristite obe kočnice pravilno, nećete sebe dovoditi u opasnu situaciju.

Progresivno kočenje

Progresivno kočenje je najbolji način za kočenje. To je:
- priprema
- stisak
- otpuštanje

Priprema

Brzo ali lagano stisnuti obe kočnice i na taj način prebaciti težište na predni dio motora, na taj način dodirna površina prednje gume sa asvaltom se uvećala (prednji dio motora će malo da ,,potone'')

Stisak

Pošto se povećala kontaktna površina sada se prednja kočnica može jako stisnuti. Stiskati postepeno, kako bi što se više pritiska ručica prednje kočnice kontakta površina gume i asvalta povećavala. U zavisnosti od vremena, podloge, opterećenja motora zadnju kočnicu ne morate dodatno pritiskati dok se kočenje ne završi.

Otpuštanje

Otpustite pritisak na kočnicama prije samog zaustavljanja vozila ili će kočnice blokirati i na taj način motor će proklizati.

Dobro progresivno kočenje omogućava vam da kočite brzo i sigurno u najkraćem mogućem rasponu.

Pojedine važne stvari koje morate zapamtiti u vezi kočenja:
- onoga momenta kada točak blokira izgubili ste kontrolu nad tim točkom
- vježbajte progresivno kočenje svaki put kada se zaustavljate
- priprema mora biti brza, koristeći četri prsta uz postepeno stiskanje
- sa konstatnom vježbom postajete utrenirani da će te se zaustaviti brzo bez mogućnosti da vam točak blokira zato što čete tako postupiti jer ste navikli
- koristite obe kočnice svaki put kada stajete ili usporavate. Ako koristite samo zadnju kočnicu prilikom usporavanja, moguće da nećete imati dovoljno vještine da koristite prednju kočnicu kada je budete zaista trebali
- pripremu odradite sa obe kočnice u isto vrijeme, i onda stisnite kočnicu u zavisnosti od uslova na putu. Ako je naglo stisnete, možete blokirati točak.

Kočenje na pravcu

Ako pravilno koristite kočnicu, motor ima okroman potencijal kočenja.
Da bi najbolje iskoristili kočnice motor mora biti uspravan i kretat se pravolinijski.
Ne bi trebalo da postoji razlika u tehnici kočenja između uobičajnog zaustavljanja i naglog kočenja.

Kočenje u krivini

Najvažnija stvar da vam bude na umu je je najbolje usporiti prije zaleganja zbog krivine.
Koristiti rogresivno kočenje radi usporavanja prije zaleganja.
Ako morate da kočite u krivini, zapamtite da je manja kontaktna površina gume i asvalta zbog nagnutosti motora. Ako ste uvidjeli da ste usli prebrzo u krivinu, priprema i stisak je ista; samo što jačina stiska varira.
Da bi se sigurno kočilo motor se mora uspraviti i ići u pravoj liniji. Budite sigurni da imate dovoljno prostora da ovo uradite. Uspravite motor, priprema i stisak.
Kočenje u krivini zahtjeva puno osjećaja jer što ste više zalegli to je vjerovatnije da će te skrenuti sa putanje.
Ako morate da kočite u krivini, koristite kočnice ograničeno dok je motor nagnut. Stiskanje bilo koje kočnice prejako znači gubitak kontrole.

Promjena brzine

Brzine trebate mjenjati tako da motor ubrzava bez trzanja.

Promjena brzine ka dolje

Važno je da prebacujete u manju brzinu kako usporavate sa motorom. Na ovaj način ćete uvjek bitu u pravilnoj brzini i uvjek ćete imati dovoljno snage da ubrzate ako je potrebno.
Budite sigurni da usporili dovoljno prije nego što prebacite u nižu brzinu. Ako idete prebrzo motor će izaći iz putanje i zadnji točak meže blokirati. Ove se može desiti kada:
- idete nizbrdo – motor če sam od sebe ići brže dok se spušta
- prebacite u prvu brzinu – na mnogim motorima prva brzina je na najdonjem položaju.
U ovim uslovima moraćete koristiti kočnice da bi usporili dovoljno za prebacivanje u niži stepen prenosa.

Promjena brzine u skretanju

Ne mjenjajte brzine ni naviše ni naniže u toku skretanja. Iznenadna promjena snage na zadnjem točku može uzrokovati blokiranjem ili proklizavanjem istog. Najbolje je promjeniti brzinu prije skretanja.

Kretanje na uzbrdici

Teže je sa motorom krenuti uzbrdo, nego sa ravne površine, zato što je lako skliznuti na nekoga ko je iza vas. Evo šta treba uraditi:
- koristite zadnju ili prednju kočnicu dok startujete mašinu
- pritisnite prednju kočnicu i ubacite u prvu brzinu
- zatim stisnite zadnju kočnicu (ovo omogućava da slobodno baratate sa gasom i kvačilom)
- dajte malo gasa i dalje držeći nogu na kočnici
- lagano otpuštajte kvačilo sve dog se spoji sa motorom bez pokretanja motora
- držite kvačilo i dalje u toj poziciji dok puštate pedalu kočnice
kada krenete sačekajte malo do potpunog odpuštanja kvačila i postavljanje noge na nogostup.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:51

BITI VIDJEN

Automobilisti koji su učestvovali u udesima sa motorom najčešće kažu da nisu vidjeli motor. Sa prednje ili sa zadnje strane motor je svega trećina širine automobila. Motorista može napraviti da mu je motor uočljiviji.
Kakva god da je situacija, nikada ne pomišljajte da vas drugi vide. U zavisnosti od vaše vještine postavljajte sebi ova pitanja dok vozite motor:
- da li vidim dovoljno daleko za brzinu kojom se krećem?
- da li sam skriven od pogleda?
- Da li me drugi učesnici u saobraćaju mogu uočiti?
- da li sam siguran u ovoj poziciji u kojoj sam sada?

Premještanje

Premještanje položaja na kolovoznoj traci može pomoći da vas drugi vozači primjete.

Odjeća

Svjetla ili florucetna odjeća i kaciga mogu učiniti da vas drugi vozači lakše uoče. Reflektujuće trake ili dobro ispoliran motor takođe mogu pomoći drugima da vas lakše uoče. Ako ne nosite odjeću jarkih boja, nosite reflektivni prsluk tokom noći (ovo je mnogo uočljivije za vozače koji dolase straga nego poziciona svjetla). Obratite pažnju na boje koje su zastupljene u okolini. Ako se vaše boje poklapaju sa bojom okoline stopićete se sa okolinom. Na primjer, ako je crni kombi iza vas, a vi vozite crni motor i obučeni ste u crno, nije sigurno da će vas ostali učesnici u saobraćaju koji idu u susret uočiti. Šta god da obučete i kakvo god da je okruženje, ako ste u kontrastu sa okolinom lakše ste uočljivi.

Svjetlo

Da bi sebe učinili vidljivim vozilima koja idu u susret, imajte uvjek upaljeno oboreno svjetlo. Motori su mnogo uočljiviji sa upaljenim svjetlom. Ne koristite duga svjetla da ne bi zasljepeli vozače koji idu u susret. Koristite bljeskalicu u situacijama kada mislite da vas drugi nisu uočili. No, budite oprezni, bljeskanje drugi neko može protumačiti sasvim drugačije nego što vi mislite.

Pozicija u kolovoznoj traci

Koristite čitavu kolovoznu traku u zavisnosti od situacije. Zapitajte se:
- da li me drugi vozači primjete gdje sam sada u kolovoznoj traci?
- Da li ja mogu da vidim dovoljno sa pozicije gdje sam sada?
- Ako se pomjerim u kolovoznoj traci kako će to uticati na to da sam (ne)uočljiviji?
- Da li vozim u nečijoj ,,mrtvoj tački''?
Kada vozite iza nekog vozila potrudite se da vam se ,,oči sretnu'' sa vozačem ispred u njegovom retrovizoru, tako da su vaše šanse da vas je uočio sigurne.
Kada prilazite djelu puta sa smanjenom vidljivošču djela puta, pokušajte da vozite dalje od potencijalne opasnosti. Na primjer, ako se neki put uključuje na vaš sa lijeve strane, a ne može se uočiti hoće li neko ,,iskočiti'' (zbog nekog objekta, brda...) premještite se uz desnu stranu kolovozne trake. Ako se ni iz te pozicije ne može uočiti dovoljan dio sporednog puta, usporite.
Kada vozilo koje vam ide u susret hoće da skrene preko vaše putanje:
- provjerite situaciju iza vas u retrovizorima i usporavajte kako se približavate. Ovo daje vozaču više vremena da vas uoči, smanjujući vaš put kočenja u slučaju da ipak trebate da se zaustavite, i daje upozorenje vozilima iza da usporavate.
- Ne oslanjajte se na to da ako ste se ,,sreli očima'' da vas je vozač zaista uočio. Ovo obično i stvara konfuziju izmedju vozača i motoriste kakve su čije namjere.
- Ako neko drugo vozilo blogira vozačev pogled, budite dodatno pažljivi.
Postoje i druge situacije kada ćete morati promjeniti poziciju na putu da bi bili sigurni, u zavisnosti od saobraćaja i putne podloge (pogledajte dio: traženje problema i održavanje rastojanja)

Parkiranje

Kada se parkirate:
- zadnji dio motora bi trebao biti što bliže ivici puta
- usmjerite motor tako da je okrenut u pravcu saobraćaja
- motor ne bi smio biti parkiran tako da iskače iz linije drugih parkiranih vozila jer to može omesti saobraćaj.

Sirena

Sirena na motoru neće privući mnogo pažnje, ali je bolje imati nego nemati je. Budite spremni da je koristite u situacijama koje mogu biti opasne. Ako koristite sirenu, tog momenta budite spremni i na korišćenje kočnica. Na primjer, ako se vozilo u susjednoj traci prestrojava u vašu i imate utusak da vas vozač nije primjetio, svirnite. Poslje provjere u retrovizorima usporite, ubrzajte ili promjenite poziciju u vašoj traci. Ne ustručavajte se da koristite sirenu ako imate imalo sumnje šta drugi korisnici možda namjeravaju da urade.

Signali

Signali koje koristite kao motorist su slični onima koje dajete kao vozač automobila. No, davanje signala na motoru je mnogo važnije za vas kao vozača jer je motor malo vozilo tako da bilo kakvo svjetlo pomaže da se bolje uoči.

Žmigavci

Uvjek koristite retrovizore prije nego što upalite žmigavce.
Paleći žmigavce dajete na znanje ostalim učesnicima u saobraćaju koje su vam namjere. Uvjek koristite žmigavce kada se isključijete ili kada mjenjate saobraćajnu traku. Upalite žmigavce neko vrijeme prije nego što želite promjenite pravac kretanja jer tako na vrijeme dajete do znanja ostalima koje su vam namjere pa imaju dovoljno vremena da reaguju.
Iz razloga što žmigavci žmigaju su i uočljivi. Vozač iza vas će prije uočiti upaljeni žmigavac nego poziciono svjetlo.Iz tog razloga treba koristiti žmigavac i kada su vaše namjere više nego očigledne.
Pazite da vam žmigavci ne ostanu upaljeni kada vam više ne trebaju. Ako ih ostavite drugi vozači mogu pogrešno protumačiti vaše namjere i mogu se nači na vašoj putanji. Provjera žmigavaca trebala bi da postane dio vaše vozačke rutine i to trebate uraditi što je pre moguće po promjeni pravca kretanja.

Stop svjetlo

Stop svjetlo na motoru nije uočljivo kao ono na automobilu. Podesite prekidač stop svjetla da reaguje na najmanji dodir ručke kočnice, na taj način stop svjetlo će se upaliti i prije nego što počnete kočiti. Na taj način možete postati i učljiviji dodirujuči lagano pedalu kočnice prije nego što se želite zaustaviti.
Koristite stop svjetlo kao signal kada želite usporiti u sledećim situacijama:
- vozilo je neposredno iza vas
- skrećete desno sa brzog autoputa
- usporavate tamo gdje drugi učesnici u saobraćaju to ne očekuju

Velika vozila

Vozači uočavaju drugi automobil, kamion, ili autobus mnogo lakše neko motor. Kada prolazite raskrsnicu, pretičete ili radite neku drugu opasnu radnju, budite sigurni da vozač velikog vozilila neće skrenuti na vašu putanju. Trudite se da ne prolazite raskrsnicu dok ste nekom vozaču u ,,mrtvom uglu''. Možete se postaviti u poziciju priprema za kočenje. Ne idite paralelno sa vozilom sa njegove lijeve strane (osim ako niste u susjednoj traci) i pazite da li će vozilo da skrene lijevo.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:52

VOŽNJA NOĆU

U toku noći budite dodatno pažljivi zato što je moč opažanja ostalih učesnika u saobraćaju umanjena. Zato što motor ima samo jedno svjetlo teže se uočava stanje na putu. Da bi se vozilo sigurno noću trebalo bi:
- ostati oprezan i biti spreman na greške koje drugi vozači mogu da naprave.
- Koristite dugo svjetlo kada ne pratitite ili se mimoilazite sa drugim vozilom
- smanjite brzinu noću, čak i na putu koji dobro poznojate. Ako ima nešto na putu što bi moglo da predstavlja opasnost nećete biti u stanju da to vidite dok se ne približite.
- Koristite svjetla automobila ispred vas da ocjenite kakva je putna podloga. Ponašanje automobila takođe ukazuje na stanje puta, na primjer, ako se poziciona svjetla na automobilu pokreću gore dolje to znači da je u nastavku puta neravna podloga.
- Povećajte rastojanje, teže je i za vas i za ostale vozače da se ocjeni razdaljina noću.
- Ne vozite neposredno iza vozila
- napravite sebi više prostora za sigurnosne manevre
- ne nosite izgreban ili prljav vizir. To je zapravo opasno za bilo koje doba jer vam onemugućava da vizuelno ,,pokupite'' sve informacije koje vam mogu koristiti za sigurnu vožnju.

Budite sigurni da ste viđeni

Ako nosite tamnu moto opremu najbolji način koji pomaže drugim da vas uoče u toku noći:
- nosite reflektujuću odjeću
- budite sigurni da vam je motor opremljen sa mačijim očima/reflektujućom trakom sa obe strena i na zadnjem kraju
Ako je dugo svjetlo pregori koristite oboreno. Popravite dugo svjetlo prvom prilikom. Ako vam pregori oboreno svjetlo koristite dugo i podesite ga tako da baca niže da ne bi ometalo ostale učesnike u saobraćaju. Ako izgubite oba svjetla, osim što je opasno i ilegalno je voziti tako. Nosite rezervnu sijelacu sa sobom i odmah je zamjenite. Poslije nabavite novu rezevrnu sijalicu što prije. Ako vam pregori poziciono svjetlo namjestite sijalicu tako da stop svjetlo gori non stop. Ili vozite sa nogom koja je lagano pritisnula zadnju kočnicu.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:52

NEPREDVIĐENE SITUACIJE

Bez obzira koliko pažljivo vozili biće situacija kada će biti neka nepredviđena. U tim trenucima bi dobro bilo znati šta uraditi brzo. Vježbanje će vam pomoći da steknete vještinu i samopouzdanje da kontrolišete motor u nepredviđenim situacijama.

Iznenadno kočenje

U nepredviđenoj situaciji, koncetrišite vašu pažnju na kočenje (priprema i stisak) a tek onda na putanju izbjegavanja prepreke. Šaltajte u neku drugu brzni samo onda kada je situacija pod kontrolom.

Kočenje u krivini

Kočenje u krivini naročito je opasno i trebalo bi ga izbjegavati kada god je to moguće. Ako baš morate da kočite u krivini pogledajte kako je taj postupak objašnjen u ranijem poglavlju.
Na mokroj ili lošoj putnoj podlozi kočenje u krivini je još teže i može lako doći do gubitka kontrole.
Najbolji način da se izbjegnu nepredviđene situacije u krivini u uslovima smanje vidljivosti je da vjerujete da ono što ne vidite može da vas ozbiljno povrijedi, prilagodite tome brzinu motora prije nego što zalegnete u krivinu.

Skretanje – izbjegavanje prepreke

Skretanje može biti neophodno da bi se izbjegla određena nepredviđena situacija. Možda niste primjetili parče gume ili udarnu rupu u vašoj putanji, ili se automobil ispred vas iznenada zaustavio. Jedini način da se izbjegne pad je da se brzo skrene. Da bi se napravilo naglo skretanje morate motor brzo zaleći na onu stranu na koju želite da skrenete. Što je oštriji ugao skretanja morate motor više zaleć. ,,Kontra stiring'' je izraz koji se koristi za sigurno brzo skretanje oko objekta.
Da bi se napravilo brzo skretanje u desno, gurnite naprjed desni rukohvat sa palcem i motor će zaleći na desnu stranu. Kada motor počne da zaleže prekinite sa guranjem i povucite natrag za ispravljanje. Za skretanje u lijevo postupak je obrnut. Vježbajte ovo na sigurnom mjestu tako da vam to predje u rutinu kada bude trebali ovaj manevar.
Što je brži pritisak to je brža promjena pravca.
Ostanite u vašoj traci u nepredvidjenim situacijama osim ako ste sigurni da je okruženje sigurno da promjenite traku. To je jedna od situacija kada je veličina motora zapravo prednost. Čak iako je prepreka automobil još uvjek ima dovoljno prostora da se krećete uz njega.

Kontrola zanošenja

Zanošenje zadnjeg točka može biti neprimetno neko vrijeme ili može biti iznenadno i grubo. Ako prednji točak zanese, rezultat je iznenadan i grub.
Važno je da se točkovi uvjek okreću da bi se obezbjedila trakcija i stabilnost.
Previše snage ili prevelika snaga kočenja na jednom ili oba točka je najćešći razlog zanošenja.
Ako prednji točak zablokira odmah puštajte prednju kočnicu, ako zadnji točak blokira popuštajte zadnju kočnicu sve dok točak ne počne opet da se okreće. Ako je proklizao zbog previše gasa otpuštajte ručicu gasa. Proklizavanjem takođe gubite kontrolu isto kao i prilikom blokiranja točka.

Vožnja preko objekta

Ponekad nemate izbora veća da vozite preko prepreke koja je na vašoj putanji. Vožnja preko prepreke je slična kao vožnja preko djombaste podloge. Evo šta treba da radite:
- držite ručke dovoljno čvrsto tako da ih ne ispustite kada prednji točak udari u prepreku
- držite pravu putanju. Ovo pomaže da motor bude uspravan i smanjuje šanse gubitka kontrole kada udarite u prepreku
- smanjite brzinu što je više moguće prije nego što dosegnete prepreku
- izdignite se sa sjedišta i dodajte lagano gas dok prelazite preko prepreke. Ovo zbog toga da bi noge, ruke i prednje vešanje što više upele energiju udara. Ovo pomaže da zadržite kontrolu nad vozilomi da preduprjedite moguće povrede kada zadnji točak pogodi prepreku.
Ova četiri koraka opisanih iznad omogućavaju vam da sigurno pređete preko mogućih objekata koji se mogu naći na putu. Dobar savjet je da poslije pogledate da li gume i ram imaju neko oštećenje.

Leteći objekti

Sa vremena na vrijeme možete biti pogođeni insektom, bubom ili opiljkom cigarete izbačene iz automobila, ili kamenom koje se odbilo od vozila ispred. Ako nemate zaštićeno lice možete biti pogođeni u oko, usta ili lice. Sa zaštitom lica rezultat bi bio minoran ili napuknut vizir, bez zaštite takav udar može da prouzroči gubitak oka ili još gore.
Šta god da se desi, pokušajte da to ne utiče na vas jer možete izgubiti kontrolu nad motorom. Držite pogled na put i ruke na volanu. Ako treba da se zaustavite uradite to kada bude sigurno.

Životinje

Trebalo bi da uradite sve što je moguće da izbjegnete udar u životinju. Ipak, ako ste u sabraćajnoj gužvi ne skrećite izvan vaše trake da izbjegli udarac u životinju. Imate više šanse da preživite udar u malu životinju negu udar u automobil goji bi se zadesio u susjednoj traci. Motori izgleda privlače pse. Ako vidite da vas neki juri ne šutirajte ga, tako se najlakše gubi kontrola. Umjesto toga, prešaltajte u brzinu niže i usporite i na taj način se približavajte životinji. Kada dodjete do životinje, povećajte brzinu što prije da ostavite životinju iza sebe. U svakom slučaju osmatrajte put ispred i iza vas a ne samo psa.

Mehanički problemi

Neke stvari koje se znaju pokvariti na motoru znaju uzrokovati nepredviđene probleme.

Pucanje ili izduvavanje gume

Ako vam pukne guma ili naglo izgubi pritisak trebate da odgovorite što prije da bi zadršali stvari pod kontrolom. Pucanje prednje gume zna da bude naročito opasno jer utiče na upravljivost – a vi morate biti u mogućnosti da upravljate jer tako držite kontrolu.
Ne možete uvjek da čujete kada guma pukne. Trebali bi da budete u stanju da osjetite da je guma ispustila po načinu kako motor reaguje:
- Ako je prednja guma izgubila pritisak, precizan osjećaj na upravljaču će izostati i motor neće biti dobar u skretanju. Ako ovaj problem nije uočen dovoljno rano, motorom će vrlo brzo postati nemoguće upravljati što znači potpun gubitak kontrole
- Ako je zadnja guma izduvala motor će imati tedenciju da se cima lijevo desno.
Evo šta treba da uradite u takvim slučajevima:
- držite ručke čvrsto i koncetrišite se na vožnju u pravoj liniji, i
- ne koristite kočnicu na onom točku koji ima gumi defekt. Bolje pustite gas i da motor sam usporava
- ako je ispustila prednja guma prebacite se što je više moguće nazad. Ako je ispustila zadnja guma pribijte se što više uz rezervaoar. Na taj način prebacujete težište od defektne gume.
- Kako motor usporava to će biti manje stabilan. Koncetrišite se na upravljanje motorom pored puta ili na neko drugo sigurno mjesto i zaustavite se.

Zaglavljen gas

Ako pokušate da smanjite gas i vidite da ne uspjevate u tome, morate brzo razmišljati kako da sprečite nesreću. Evo šta treba da uradite:
- momentalno stisnite kvačilo
- ugasite motor na prekidaču
- počnite sa kočenjem
Na ovaj način odvajate zadnji točak od motora i zaustavljate dalje ubrzanje.
Ako vaš motor ima automatsko kvačilo isključite motor na prekidači i stisnite kočnice.
Budite sigurni da ručica gasa radi kako treba prije nego što nastavite. Nađite uzrok problema. Ako ne možete vidjeti uzrok kvara krenite sa mehaničkom provjerom. Nemojte misliti da će se problem sam od sebe rješiti.

Trešnja volana

Poneki put volan može iznenada da počne da se trese i obično znači problem sa upravljanjem. Jedino što možete da uradite u takvim situacijama je nastavite da vozite ovako:
- čvrsto stegnite ručke, ovo je obično dovoljno da se prevaziđe problem. Ne pokušavajte da stiskate volan jako.
- Polagano puštajte gas i lagano stisnite kočnice da usporite motor
Pronadjite uzrok problema. Problemi zbog gojeg nastaje drhtanje volana mogu biti:
- upravljačka glava nije dobro podešena
- nedovoljan pritisak u gumama
- točak nije izbalansiran
- previše tereta iza zadnjeg točka
- vjetrobran koji je krivo montiran ili nije dizajniran za taj tip motora
- labavi ležajevi točkova
- labav lanac ili loše montirana guma
- uslovi na putu

Pucanje lanca

Ako lanac pukne, važno je reagovati brzo. Stisnuti kvačilo, smanjiti gas i kočiti do zaustavljanja. Pucanje lanca je uzrokovano istrošenim ili labavim lancem koji ne naliježe na zubce kako treba, ili istrošenim zubcima. Kada lanac pukne, odmah će te izgubiti snagu na zadnjem točku a motor će početi brže da se vrti. Lanac može da blokira zadnji točak i na tajnačin gubite kontrolu.. Kada mjenjate lanac dobar savjet je da promjenite i zupćanike.

Blokiranje motora

Blokiranje motora znači da će motocikl da se zaustavi iznenada, i efekat je isti kao kod blokiranja zadnjeg točka. No, obično se to ne dešava iznenada, imate upozorenja da bi se tako nešto moglo dogoditi. Blokiranje motora najčešće nastupa zbog gubitka ulja. Zbog nedostatka ulja djelovi motora neće da klize kako treba i motor će se pregrejati. Prvo upozorenje bi moglo biti gubitak snage ili promjena zvuka motora. Ako ipak blokira stisnite kvačilo i zaustavite motor.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:53

VOŽNJA SAPUTNIKA I PRTLJAGA

Saputnik

Ako niste iskusan vozač ne bi trebalo da da vozite saputnika ili teške terete. Dodatni teret mjenja način reakcije, stabilnost, ubrzanje i kočioni put motora. Kada vozite saputnika odaberite radije nekog ko je lakši prije nego nekog ko je teži. Suvozačko sjedište je vaša odgovornost. Budite sigurni da je i suvozač zaštićen kao i vi.

Vožnja saputnika

kada vozite saputniga motor odgovara sporije. Treba mu više vremena da ubrza, uspori ili skrene. Teži saputnik ili prtljag, ili laganiji motor, teže je upravljati. Da bi se prilagodio saputniku trebalo bi:
- voziti sporije, pogotovo na skretanju, krivinama i ulegnućima.
- Usporavajte ranije nego obočni kada želite da se zaustavite
- povećajte razmak između drugih vozila
- tražite veće prostore kada prelazite, ulazite ili izlazite iz saobraćaja
- izbjegavajte nagle manevre koji mogu iznenaditi vašeg saputnika
- svedite konverzaciju na minimum tako da ne bi bili ometani od vožnje
- izbjegavajte da se dokazujete, tako možete upasti u opasnu situaciju kao i da obeshrabrite vašek suvozača da ikada više sedne sa vama na motor

Oprema

da bi vozili saputnika treba da imate odgovarajuće sjedište. Sjedište bi trebalo biti dovoljno veliko da vama i saputniku bude udobno. Kada imate saputnika ne bi trebali da se pomjerate naprijed već da imate položaj koji obično imate na motoru. Suvozać ne bi smio da visi izvan sjedišta. Suvozač bi trebao da ima svoje nogostupe. Zakon predviđa da suvozač takođe mora imati kacigu. Nije naodmet da ima i ostatakopreme.

Obuka suvozača

Ne ustručavajte se ta saputniku objasnite osnovna pravila čak iako je on/ona motociklist. Suvozaču trebate objasniti:
- da se penje na motor tek pošto ste vi na motoru i startovali mašinu.
- Da sedne što je moguće bliže naprijed
- da se drži za vaš struk ili za dio na motoru koji je predvidjen za to
- da drži noge na nogostupima uvjek, čak i kada se motor zaustavi
- da ostane direkno iza vas, da se naginje kada se vi naginjete i da izbjegava svaki bespotreban pokret
Trebali bi i da podesite zadnje vešanje, ogledala i svjetla (ako namjeravate da vozite noću). Ako vozite suvozača dobar savjet je da dopumpate malo gume (pogledajte upustvo za vaš motor).

Bočna prikolica

Ne pretovarajte bočnu prikolicu. Dodatna težina znači drastičnu razliku upravljanja i kočenja motora. Vježbajte vožnju sa bočnom prikolicom prije nego primite suvozača. Postarajte se da je suvozaču udobno i da je sigurno smješten.
Suvozač treba da ima kacigu.

Prtljag

mali tereti se mogu igurno voziti na motoru ako je pravilno pozicioniran i pričvršćen. Koferi, nosači kofera i ostale torbe ako su postavljene po preporuci proizvodjača osiguravaju da je teret osiguran i pravilno lociran.
Teške stvari stavljajte niže, izbjegavajte da ih stavljate visoko ili iza zadnjeg točka
Teret stavljajte ispred osovine zadnjeg točka. Bočni koferi su idealni i osiguravaju sigurnost tereta. Ako imate teret iza osovine zadnjeg točka to može da utiče na stabilnost, takođe može da prozrokuje trešnju volana.
Raspredite teret podjednako, ako imate bočne kofere rasporedite teret tako da i sa jedne i sa druge strane bude otprilike ista težina. Nejednaki teret može uticati na to da vam motor zanosi na jednu stranu.
Osigurajte teret sa elastičnim kanapima tako da stoji čvrsto. Labav teret može dohvati točak ili lanac.
Trebalo bi povremeno provjeravati prtljag, kada se zaustavite provjerite da li se pomjerio i da li je siguran.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:53

GRUPNA VOŽNJA

Planiranje vožnje

Motoristi koji voze u grupi nemaju neka specijalna prava. Ako vozite sa ostalima nemojte druge dovoditi u opasnost ili ometati saobraćaj. Evo nekih prijedloga:
- planirajte, neka svi znaju rutu i mjesta gdje ćete se zaustavljati
- Označite ,,mjesto čekanja'' u slučaju da neko ima problema. Ako velika skupina ide na isto mjesto odredite nekoliko ,,mjesta čekanja'' i razbijte grupu na nekoliko manjih. Na ovaj način manje ometate ostale učesnike u saobraćaju.
- Ako idete sa ostatkom grupe na isto mjesto držite rastojanje od bar tri sekunde
- nikada ne vozite jedno pored drugoga ili na razmaku bližem od tri sekunde
- ne blokirajte druge učesnike u saobraćaju. Mala grupa motociklista može biti zastrašujća vozaču automobila koji onda zna da postane nervozan i agresivan

Izjednačavanje pritiska

Kada vozite u grupi možete osjećati pritisak da treba da vozite brže neko što je ograničenje brzine ili preko svojih mogućnosti. Ovo je očito nebezbjedno. Koristite vaš zdrav razum i vozite brzo onoliko koliko je to sigurno za vas. Uvjek vozite u skladu sa ograničenjem brzine.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

Post Reply