Moto priručnik

Uslovi na putu, Vasa iskustva i savjeti za lakse prezivljavanje na 2 tocka...
User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:54

VAŠ MOTOCIKL

Održavanje motora

Postoje mnoge stvari na putu koje znaju da uzrokuju probleme. Vaša odgovornost je da se postarate da vaš motor nije jedan od njih. Naizgled benigni mehanički kvar na motoru može uzrokovati sudarom koji za poslijedicu može da ima ozbiljne povrede ili čak smrt vozača ili drugih učesnika u saobraćaju. Vaš motor zahtjeva češću provjeru nego automobil je motor ima više vibracija, prurokujući da se pojedini vijci i matice olabave.

Mehanički kvar

Da bi se smanjila mogućnost rizika od mehaničkih kvarova motociklisti treba često da održavaju motor.

Uobičajne inspekcije

Upustvo za upotrebu će da objasni detalje redovnog održavanja i raspored servisa da bi vaš motor bio u dobrom stanju, takodje motociklista može da pregleda sve bitne djelove prilikom pranja motora. Rana detekcija problema ili olabavljene matice ili benignog kvara može da uputi na probleme i način na koji treba da motor držite u stanju spremnog za vožnju.

Način provjere

Uz odgovarajući način provjere motociklista smanjuje rizik povrede uzrokovane mehaničkim kvarom. Sledeći sistem provjere može da se primjeni na svakom motoru
1. Provjera prije startovanja mašine
- Provjerite nivo ulja u motoru
- provjerite nivo rashladne tečnosti (ako je takva koncepcija)
- provjerite koliko goriva imate u rezervaoaru
2. Provjera po startovanju mašine
- Provjerite da li sve lampice rade kako treba
- mašina radi bez problema
3. Provjera prije vožnje
- Provjerite pritisak u gumama
- provjerite zategnutost lanca
- provjerite rade li poziciona svjetla, kao i dugo i oboreno svjetlo, stop svjetlo (treba da reaguje i na zadnju i na prednju kočnicu) kao i žmigavce
- provjerite rad poluga, papuča i ostalih komandi
- provjerite rad sirene
- provjerite podešenost retrovizora
4. Periodične provjere
- Provjerite zategnutost lanca i podmažite ga naročito pslije mokrih ili prašnjavih uslova na putu
- provjerite nivo elektrolita u akumulatoru, i stanje kontakata
- provjerite stanje filtera za vazduh (i uljnog ako je moguće)
- provjerite dubinu šare na gumi, kao i pritisak
- podmažite i podesite ručke, pedale prekidače i ostale kontrole

Servisiranje motora u okviru redovnog održavanja

Ovo je generalno upšustvo kako da održavate motor i ne bi trebalo biti zamjena za upustvo koje ste dobili uz motor. Prizvodjač najbolje zna kakvo održavanje je potrebno vašem motoru. Trebali bi da se upoznate sa tim upustvom naročito sa ove opšte stavke:
- period promjene ulja i filtera
- period promjene rashladne tečnosti
- servisiranje komponenata vješanja
- veličina gume i preporučeni pritisak
- pravilno podešavanje kontrola
- preporučeni obrtaji motora
- sigurnosna upozorenja i savjeti

AKO NEŠTO NE ZNATE – NE DIRAJTE
Dobar savjet je da uvjek imate u glavi ,,ako nešto ne znam – neću ni da diram''. Prepoznajte vaše ograničenja i tražite kvalifikovan savjet za dio motora koji su iznad vaših znanja ili vještine.

Oprema i modifikacije

Ako dodate loše dizajnirani dio opreme ili napravite promjenu na vašem motoru to može da uzrokuje težom kontrolom. Obratite pažnju na sledeće:
- visoki nogostupi – ako montirate višlje nogostupe obratite pažnju da možete dovatiti pedalu zadnje kočnice i polugu mjenjača
- visoki volan – ako su ručke visočije od ramena vozača mogu biti nelegalani, teže je upravljati motorom i mogu blokirati pogled.
- Šire gume – šire gume ne znače poboljšanje preformasi i upravljivosti
Neke promjene mogu uticati na deformaciju ostalih djelova. Inžinjeri su obično potrošili godine za dizajniranje nekog djela motora kako bi on funkcionisao korektno. Ne radite nikakve prepravke ako niste sigurni kako će one uticati na ponašanje motora ili ako bi time motor postao ilegalan.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:55

TEST VJEŠTINE

Ovo je test koji se radi u Britaniji (The Motorcycle Operator Skill Test – MOST) kojem pokazujete komisiji da ste savladali osnovne vještine kontrole i da ste sposobni za javni saobraćaj.
To su sledeće vještine:
- vozite testni poligon bez spuštanja obrtaja motora
- napravite usko desno skretanje ne prelazeći liniju i bez spuštanja noge sa nogostupa
- zaustavite motor na kontrolnoj tački bez blokiranja točkova
- vozite oko pet čunjeva u laganoj cik-cak putanji da ne pogodite i nijedan čun i bez spuštanja noge sa nogostupa
- napravite polukružno skretanje u desno po zadatoj liniji bez spuštanja noge sa nogostupa
- naglo se zaustavite bez gubitka kontrole sa brzine od 20 – 30 km/h
Prvih pet zadataka radite brzinom kojom želite.

RJEČNIK STRUČNIH IZRAZA

Ovo mi se zaista ne da prevoditi, ako ima koji drugi dobrovoljac nek se baci na posao, mada u pricipu mislim da i nema mnogo smisla prevoditi, bolje bi bilo npraviti neki rječnik naših izraza pa ih onda objasniti.
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
wulfy
NLB Moderator
Posts: 4275
Joined: 29 Jan 2009 14:03
Vozim: Aprilia Pegaso 650 Strada
Location: Budva - MNE
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by wulfy » 20 Feb 2009 18:56

Eto...

Ako nešto ne zvuči logično moguće da nisam dobro preveo :oops:
brum brum brm brm brrrrrrrrrrrrrm.... i kez od uva do uva

User avatar
blazo.milic
NLB Moderator
Posts: 621
Joined: 28 Jan 2009 13:49
Vozim: GS1200 Adventure
Location: Podgorica
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by blazo.milic » 20 Feb 2009 20:47

Bogami svaka cast.
Znao dosta toga ali je fino i procitati.
Vrlo poucno moram priznati.
Svaka cast na prevodu
Jedva cekam da nedjelja dodje, amanamanamanamana da nedjelja dodje

User avatar
ice
NLB Moderator
Posts: 2486
Joined: 28 Jan 2009 15:40
Vozim: BMW S1000XR
Location: Podgorica, MNE

Re: Moto priručnik

Post by ice » 21 Feb 2009 10:59

Wulfy, :clap: i svaka čast majstore na ovoliki trud. Ovo ide pod sticky i najvjerovatnije ide na glavnu stranicu. Odličan text!

User avatar
blazo.milic
NLB Moderator
Posts: 621
Joined: 28 Jan 2009 13:49
Vozim: GS1200 Adventure
Location: Podgorica
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by blazo.milic » 21 Feb 2009 17:54

Da da na naslovnu :!:
Jedva cekam da nedjelja dodje, amanamanamanamana da nedjelja dodje

User avatar
djetk0
Grijač guma
Grijač guma
Posts: 245
Joined: 14 Feb 2009 22:35
Location: Podgorica

Re: Moto priručnik

Post by djetk0 » 25 Feb 2009 02:18

Svaka čast...
- nikada ne kupujte polovnu kacigu

samo mi ovo nije jasno... ?
Ako brzo voziš, onda pazi se krivine

User avatar
Space Director
NLB Moderator
Posts: 2502
Joined: 03 Feb 2009 13:18
Vozim: TDM 900
Location: Podgorica, Crna Gora
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by Space Director » 25 Feb 2009 11:36

djetk0 wrote:Svaka čast...
- nikada ne kupujte polovnu kacigu

samo mi ovo nije jasno... ?

Kaciga je napravljena tako, da u slucaju udara ili pada, kompozitna vlakna od kojih je sastavljena pucaju i gube svoju strukturu, ali na taj nacin absorbuju udar. Znaci, ako je kaciga vec pretrpjela neki pad ili jaci udar, i ako izgleda spolja zdrava moguce da je unutra "trula".
To je pravilo, jedan udar i to je to.

Dalje, kad se kupi nova kaciga, ona treba da je jako pripijena uz glavu i lice, cak da malo steze. Medjutim, nakon par nosenja, unutrasnjost kacige koja je od neke vrste stiropora, formira se prema obliku glave i na taj nacin postaje "unikatna".
Zato, kaciga koju je neko nosio godinu dana, pa hoce da je promijeni i kupi novu, sigurno nije dobra kupovina, jer ti nece odgovarati oblikom.
Dalje, bar sto se mene tice, i ako neke kacige imaju potpuno perivu unutrasnjost, ne mogu se skroz oprati da se odstrane svi mirisi, pa mi to nije skroz ni higijenski.
I kad stojim tesko me pratiti...

User avatar
djetk0
Grijač guma
Grijač guma
Posts: 245
Joined: 14 Feb 2009 22:35
Location: Podgorica

Re: Moto priručnik

Post by djetk0 » 25 Feb 2009 23:49

Space Director wrote:
djetk0 wrote:Svaka čast...
- nikada ne kupujte polovnu kacigu

samo mi ovo nije jasno... ?

Kaciga je napravljena tako, da u slucaju udara ili pada, kompozitna vlakna od kojih je sastavljena pucaju i gube svoju strukturu, ali na taj nacin absorbuju udar. Znaci, ako je kaciga vec pretrpjela neki pad ili jaci udar, i ako izgleda spolja zdrava moguce da je unutra "trula".
To je pravilo, jedan udar i to je to.

Dalje, kad se kupi nova kaciga, ona treba da je jako pripijena uz glavu i lice, cak da malo steze. Medjutim, nakon par nosenja, unutrasnjost kacige koja je od neke vrste stiropora, formira se prema obliku glave i na taj nacin postaje "unikatna".
Zato, kaciga koju je neko nosio godinu dana, pa hoce da je promijeni i kupi novu, sigurno nije dobra kupovina, jer ti nece odgovarati oblikom.
Dalje, bar sto se mene tice, i ako neke kacige imaju potpuno perivu unutrasnjost, ne mogu se skroz oprati da se odstrane svi mirisi, pa mi to nije skroz ni higijenski.
Hvala na odgovoru....al se nešto baš i ne slažem ;) bolje je kupiti polovnu kacigu neku dobru... što je nova npr 500e pa je kupiti za 200e nego neku šnj marku za 200e novu ;)

naravno ako ti odgovara veličina..i vidi se da je očuvana unutra i spolja..
Ako brzo voziš, onda pazi se krivine

User avatar
Space Director
NLB Moderator
Posts: 2502
Joined: 03 Feb 2009 13:18
Vozim: TDM 900
Location: Podgorica, Crna Gora
Contact:

Re: Moto priručnik

Post by Space Director » 26 Feb 2009 09:16

Ako je tebi dobra, meni je jos bolja ;)
I kad stojim tesko me pratiti...

Post Reply